Günümüz otomobilleri, yüzlerce sensör, onlarca elektronik beyin (ECU) ve karmaşık kablo tesisatlarıyla yönetilen yürüyen bilgisayarlardır. Bu sistemin kalbi ise kesintisiz ve kararlı bir enerji kaynağı sağlayan aküdür. Eskiden "marş bassın yeter" denilen aküler, artık Start-Stop sisteminden multimedya ekranlarına, elektrikli direksiyondan güvenlik asistanlarına kadar her şeyi beslemek zorundadır. Kartal Oto Elektrik Servisi olarak biz, elektrik arızalarını deneme-yanılma yoluyla değil, devre şemaları ve diyagnostik cihazlar eşliğinde bilimsel yöntemlerle çözüyoruz. Kartal ve çevresinde aracınızın elektronik sağlığını şansa bırakmak istemiyorsanız, doğru voltajı doğru yere ileten uzman bir ekibe ihtiyacınız var.
Servisimize; sabah marş basmayan bir Volkswagen Golf, akü lambası yanan bir Ford Transit veya camları çalışmayan bir BMW 3 Serisi geldiğinde, ezbere parça değiştirmiyoruz. Önce sorunun kaynağını (akü mü, şarj sistemi mi, yoksa tesisat kaçağı mı) tespit ediyoruz. Yetkili servis standartlarındaki akü test cihazlarımızla (Midtronics vb.) akünün sadece voltajını değil, marş basma gücünü (CCA) ölçüyoruz. Amacımız çok net: Kartal oto elektrikçi arayışınızda sizlere, kablo karmaşası içinde kaybolmadan, nokta atışı ve garantili çözümler sunmaktır.
Modern araçların çoğunda bulunan Start-Stop sistemi, standart "sulu akü" ile çalışmaz. Bu araçlar, yüksek şarj-deşarj döngüsüne dayanıklı AGM (Absorbent Glass Mat) veya EFB (Enhanced Flooded Battery) teknolojili akülere ihtiyaç duyar. Piyasada yapılan en büyük hata, AGM akü yerine daha ucuz diye standart akü takılmasıdır. Bu durum, akünün 3-4 ayda bitmesine ve Start-Stop sisteminin devre dışı kalmasına neden olur.
Daha da kritiği; Audi, BMW, Mercedes ve VW grubu araçlarda akü değişimi sonrası BEM (Battery Energy Management) Kodlaması şarttır. Yani yeni akünün araca "tanıtılması" gerekir. Eğer kodlama yapılmazsa; aracın beyni hâlâ eski (ölü) akü takılı sanar ve alternatöre "yüksek voltajla şarj et" emri verir. Bu da yeni taktığınız sıfır akünün aşırı şarjdan (overcharge) dolayı kaynamasına ve ömrünün kısalmasına yol açar. Servisimizde Varta, İnci, Mutlu veya Bosch marka aküleri taktıktan sonra, diyagnostik cihazla aracın beynine bağlanarak amper ve seri numara girişini yapıyor, enerji yönetim sistemini sıfırlıyoruz.
Akü sadece aracı çalıştırır; çalıştıktan sonra tüm elektrik ihtiyacını şarj dinamosu karşılar. Gösterge panelinde yanan kırmızı "Akü Lambası", şarj dinamosunun elektrik üretmediğini gösterir. Ancak bazen lamba yanmasa bile dinamo, "Voltaj Dalgalanması" (Spike) yapabilir. Normalde 13.8V - 14.4V olması gereken şarj voltajı, 15V üzerine çıkarsa beyinleri (ECU) yakabilir, 13V altına düşerse aküyü bitirir.
Kartal şarj dinamosu tamiri atölyemizde, dinamoyu söküp test tezgahına bağlıyoruz. Genellikle arızalanan parçalar; voltajı sabitleyen Konjektör (Regülatör), elektriği ileten kömürler veya akımı doğrultan Diyot Tablasıdır. Ayrıca dinamo kasnağındaki "vitesli" (kavramalı) yapı bozulduğunda kayıştan "cırlama" sesi gelir. Komple dinamo değiştirmek yerine, sadece arızalı bileşenleri orijinal parçalarla (Valeo, Bosch) yenileyerek, sıfır dinamo performansını yarı fiyatına sağlıyoruz.
Anahtarı çevirdiğinizde veya Start düğmesine bastığınızda motordan sadece "tık" sesi geliyor ve araç çalışmıyorsa, sorun genellikle marş motorundadır. Marş motoru, motoru ilk harekete geçiren yüksek torklu elektrik motorudur. En sık karşılaşılan arıza, marş kömürlerinin bitmesi veya marş otomatiğinin (solenoid) kontak yapmamasıdır. Bazen de marş dişlisi (bendix), volan dişlisini sıyırarak "viyyy" diye boşa döner.
Servisimizde marş motorunu dağıtarak kollektör temizliği yapıyor, biten kömür yataklarını değiştiriyor ve dişli grubunu yağlıyoruz. Özellikle Start-Stop'lu araçlarda marş motoru, normal bir araca göre 10 kat daha fazla çalıştığı için "güçlendirilmiş" marş parçaları kullanmaya özen gösteriyoruz.
"Akşam aracı park ettim, sabah akü bitmiş." Bu şikayet, genellikle aküden değil, araçtaki bir elektrik kaçağından kaynaklanır. Torpido lambasının açık kalması, sonradan takılan kalitesiz bir multimedya sistemi, alarm beyni veya bir kısa devre, araç uykudayken (Sleep Mode) aküyü sömürür.
Bu sorunu bulmak sabır ve uzmanlık ister. Aracın kapılarını kilitleyip uyku moduna geçmesini bekliyor, ardından Ampermetre ile sigorta kutusundan geçen akımı ölçüyoruz. Normalde 0.05 Amper olması gereken değer yüksekse, sigortaları tek tek çekerek kaçağın hangi devrede olduğunu buluyoruz. Böylece sağlam akünüzü boşuna değiştirmemiş oluyoruz.
Zamanla oksitlenen soketler, ısınan kablolar veya eriyen sigorta kutuları, aracın aniden stop etmesine veya yangın riskine yol açabilir. Özellikle motor içi tesisatın sıcaklıktan kavrulması, sensörlerin yanlış sinyal göndermesine neden olur. Servisimizde tesisat onarımlarını, "kabloyu burup bantlama" yöntemiyle değil, lehimleyip makaron (ısı ile daralan tüp) kullanarak, fabrikasyon standartlarında yapıyoruz. Ayrıca atan sigortanın yerine asla daha yüksek amperli sigorta veya tel sarma işlemi yapmıyoruz; atan sigorta bir arızanın sonucudur, sebebi bulup çözüyoruz.
Oto elektrik, görünmeyen bir dünyadır ve hataya gelmez. Yanlış bir bağlantı, on binlerce liralık motor beynini yakabilir. Biz, osiloskop ve multimetre kullanmayı bilen, şema okuyabilen eğitimli teknisyenlerle çalışıyoruz. Akü değişimlerinde aracınızın radyosu kapanmasın, hafızası silinmesin diye "Memory Saver" (Hafıza Koruyucu) kullanıyoruz. Kartal Oto Sanayi bölgesindeki en teknolojik elektrik servisi olarak, aracınızın enerjisini yükseltmek için 7/24 hizmetinizdeyiz. Konum ve acil akü takviye talepleriniz için WhatsApp butonunu kullanabilirsiniz.